IKLANEKA

ShaShinKi.com - Malaysia's Online Camera Shop!

Kutukan sahabat vs rakan

sahabat dan kawan..
makna yg sama tp mempunyai erti yang berlainan..
kawan xsemestinya sahabat tapi sahabat adalah kawan..
susah nak tafsir tp yg pasti kawan hanyalah istilah yg digunakan kpd seseorg yg rapat dgn kita..
tp perkataan 'kawan' tu sendiri ntah ape ertinya.

yg pasti xde kawan yg baik dlm dunia ni..
hanya ada sahabat yg baik..
xpecaya?? kawan makan kawan...
ade korg dgr sahabat makan sahabat??
xde kan...

walau selama mana pun korg berkawan,
kawan stil makan kawan..
kalo kawan xmkn korg, korg akan mkn kawan korg..
antara dua tu je..

aku xtau samada ape aku tulis ni betul..
tp ni just bg pihak aku..
bkn marah dgn kawan tp aku xpaham nape dibuat sedemikian rupa..
kawan yang baik semestinya akan membantu satu sama lain..
bukan menjatuhkan maruah kawan atau merendahkannya
tatkala rasa tak puas ati menguasai diri..

situasi ni amat rumit untuk diceritakan..
tp aku terpaksa luahkan sbb ni la kejadian pertama yg membuatkan aku hampir2
menghempuk kepala atas meja disebabkan terlalu tensen..
nasib bek dapat kawal..
sudah 3 tahun sejak aku mula belajar di sini dan tidak pernah marah..
just tegur biasa2 dan kesabaran yg tinggi..
tp arini aku sgt marah..TAPI!!!
aku still tahan n sabar sbb aku berhadapan dgn kawan, bukan sahabat..
so, ianya adalah normal jika berlaku kejadian mcm ni..

sangat teruk kerana aku meluahkan dalam blog ni tp..
ni je caranya utk menyedarkan mereka..
situasinya...
4 kumpulan telah diberi 2 tugasan pembentangan..
kmpln 3 dan 4 dapat tajuk yg sama, so dibahagi dua..
minggu lps, kmpln 1 dan kmpln 2 bentangkan tajuk pertama diorg..
bila kmpln 3 wat pmbntgn, mklumat mmg sebijik mcm kmpln 4..
so kmpln 3 ambik kptsn xmau wat pmbntgn sbb sama..
buang masa bentang benda yg sama..

then kmpln 4 xpuas ati la sbb kmpln 3 wat pmbntgn sekali je utk tajuk kedua..
so diorg pecah tajuk kedua mereka utk kmpln 4 buat..
kmpln 4 pun terima la sbb tau kmpln 3 xpuas ati..
nak bagi diorg puas ati, kmpln 4 pun buat la tajuk yg diorg bagi..

lecturer plak masuk pada mggu ni, n kata kmpln 4 masih belum wat pmbntgn..
kami pun cakap la tajuk kami lambat lagi..
then kmpln 3 suruh kmpln kami bentang yg minggu lps..
apesal plak kena wat tajuk yg lepas sedangkan tajuk baru sudah diberi..
buat tajuk yg baru dah la..
jenuh kmpln 4 terangkan kat lecturer tp kmpln 3 still xpuas ati n suruh kmpln ni bentang gak yg lepas..
ni la kawan..patutnya kmpln 3 tolong trgkan kat lecturer..
tp diorg wat sebaliknya..

aku dah mula pikir nape dgn diorg ni sebenarnya????
xpuas ati lagi ke sdgkan kami dah ambik tajuk diorg utk bentang..
nape suruh kami wat yg lama gak??
kalo buat tajuk lama, kmpln 4 jadi buat kerja lebih sbb kena bentang 3 tajuk..
patutnya diorg backing kmpln ni tp diorg lawan balik..
paksa keluar bentang tajuk lama..

aku pelik dan heran nape diorg wat camtu??
sedangkan kami dah berkorban utk diorg..
dah ambik tajuk diorg utk buat tp ni ke balasan dr diorg??
dah bersama 3 tahun tapi still jd mcm ni..
nape???

korg yg berkenaan tolong la jawab..
nape korg wat cmtu??
tu mcm menindas tau x..
tak baik la mcm tu.
.

aku berkawan dgn korg dah 3 tahun..
ape korg nak, aku try yg terbaik utk bagi..
selagi aku mampu, aku akan tolong..
kalo pe yg aku xmampu, aku akan mintk tolong korg..
give and take..

tp sem lepas korg dah wat hal..
aku diam je...aku tau sumanya yg berlaku n ape sbb suma ni berlaku..
aku tau segalanya...
tp aku diam je..sbb kawan makan kawan ni biasa dlm berkawan..
sbb tu payah nak jumpa sahabat..

kawan makan kawan...
hurmmm...aku xsuka mcm ni..
nampak jujur n baik..tp sebenarnya xpun..
aku dari dulu xsuka ada kawan..
dlm hp aku xde pun no kawan sekolah aku dulu..
sekor pun xde kecuali yg dekat2 dgn aku je..
laki ke gurl ke, mmg xde..
aku xsuka berkawan tp ni aku try utk berkawan..
igt dah jumpa sahabat tp masih dalam konteks kawan gak...
bek hidup sorg2 dan ada beberapa sahabat di sisi..

cukupla..
nak tggu korg cakap benar?? mustahil la..
takut kena marah..
tapi hakikatnya kami semua dah tau segalanya..
nak tunggu je sape yg berani dtg berdepan n mintak maaf...

pikirlah sendiri n nilai diri sendiri..
tgk sama ada korg ni kawan atau sahabat..
yg aku pasti, aku ni kawan yg hanya baru belajar nak berkawan..
hope aku dah sedaya upaya menjadi kawan terbaik korg.
terima kasih KAWAN..

p/s: maafkanku jika ada kesilapan...kesilapan tidak dirancang sama sekali..
maaf zahir dan batin.. kebencian hidup di sini semakin meruap-ruap..
benci dgn semua benda..F***

1 kutukan balas:

Anonymous said...

aku stuju ngan ko...mmg ssh nk cri kwn...
kta ja wat yg tbek utk kwn kta....
tp kalo kwn kita xhrgai xgnanya kn...
ye2...mmg skit ati bla dh kwn mkn kwn...
lg sakit bila kta yg kna tduh cmtuh even diorg yg mcm tuh...huuu~
ye....ssh nk crik shbat...slma aku idup ne xda g aku jmpa....xda kwn g aman rsanya...~

Post a Comment

ShaShinKi.com - Malaysia's Online Camera Shop!

Pengutuk Setia

IPGM BLOGGER HERE

SUARA GURU MALAYSIA

LAMAN IKLAN