IKLANEKA

ShaShinKi.com - Malaysia's Online Camera Shop!

Kutukan Koperasi...

KOPERASI ...

ape mkna sebenar koperasi??
yg aku tau koperasi dr bahasa inggeris ialah CO-OPERATION..
mknanya koperasi ialah satu badan yg memberi bantuan kepada organisasi atasannya..
tapi ada jugak yg mentafsir koperasi untuk mengaut keuntungan berganda..

situasi:
tempat aku belajar ada 4 kedai fotostat termasuk koperasi..
maknanya 3 lagi kedai swasta la..
wlaupun swasta, kedai tetap laris dan laku berbanding koperasi..
dulu koperasi bka smpai tgh hari je, swasta buka smpai lewat mlm..
koperasi pun tiru jugak nak buka smpai lewat malam..
tapi keputusannya tetap xlaku..

sebab2 koperasi xlaku ialah:
1-yg menjaga koperasi tu xtahu budi bahasa
2-bos plak pandang sebelah mata je..
3-harga barang 2kali ganda mahal berbanding kedai swasta .
4-kalo nak fotostat, hantar ari ni, esok ambik..lama giler.
5-ada penjaga yg perasan cantik dan seksi..
6-xpandai nak jaga pelanggan..
7-prinsip customer never right

sebab2 kedai swasta laku:
1-yg jaga kedai bos sendiri..ada mslh, bos yg setelkan..
2-pandai jg ati pelanggan..
3-harga barang standard harga kedai luar..
4-kalo fotostst 200 helai pun, 5 minit je siap..pantas sgt
5-prinsip customer always right..

setelah koperasi adakan beberapa meeting, diorg xjumpa cara nak lariskan jualan..
so guna taktik jahat, tutup kedai swasta..
so arahan dikeluarkan..
nampak mcm ada sbb je kna stop kedai swasta tp ada agenda lain..
hanya Allah yg tau..

ktorg xpanik la sbb wlaupun kedai swasta ditutup, koperasi tetap ada..
tapi harapan tinggal harapan..
brg still mahal, fotostst pun mahal..
giler ckp kau, mulut yang jaga kaunter tu mcm org jual ikan..
xberenti cakap, kasar plak tu.
bila wat aduan, xde tindakan pun..
igtkn nak buang tp p ambik lagi budak jaga yg perangai lebih teruk dr tu..

ada la 1 kes, depan mata aku..
ada 3 printer, sumanya ada org guna..
so budak yg guna printer ketiga ni ada problem.
dia p la adu kat kak ju (JULING)..
"kak,printer ni nape xleh guna kak.ada mslh ke"?
kak tu dgn penuh kekasaran menjawab "nu ada 2 lagi printer, p guna yg sana"..

mak aih, ganas btol..
dahla hodoh,perangai yg hodoh membuatkan beliau brtmbh hodoh..
nak je aku maki budak tu tp sbg insan mulia, aku kna jaga personaliti aku..hahaha
kebencian aku meruap-ruap hingga ke sum-sum tulang..

ada lagi 1 kes yg aku rasa kak tu membodohkan diri sendiri..
time tu ramai nak fotostat, buku la, assgment la..
so kak tu pun kutip la semua buku utk fotostat..then ada 1 mamat ni dtg n ckp.
"kak, fotostat IC sehelai kak.."
kak tu ambik n letak sekali dgn buku2, letak paling bawah plak tu..
xke bodoh..mmgla kna ikut giliran tp sekeping dgn beratus helai nak fotostat,
fotostat la yg sehelai tu dulu..
so kna la mamat tu tunggu berjam2 lamanya..
gila ke ape.mampus la cmtu.

bila aku p sembg dgn bos, dia kata,
"walaupun mahal, sape yg jd ahli n membeli saham koperasi akan dapat keuntungan tinggi"..
terkejut aku dgr,,org melayu ni..gurl plak tu..
biar btol nih..dahla menyusahkan pelajar, kaut keuntungan plak tu..
berdosa berganda gak la diorg.
dahla aku pun pembeli saham gak..jenuh aku kaut dosa dgn diorg..

hope ada la pihak yg bertanggungjawab p betolkan keadaan ni k..
tggu aku p? aku xde jwtn pun kat situ, just pelajar yg xpenting je..
pape pun, korg pikirlah sendiri..

p/s: ape kejadahnya membuat sesuatu kalau dah niat dr awal dah salah..
awal2 niat nak untung lebih, sbb tu xlaku..
hampeh punya koperasi...B***H..

4 kutukan balas:

Anonymous said...

btul2...
aku stuju sgt...
dh aku mgamuk kta ckik drh nk mrh aku balik plak....
aku as dak yg jujur juz ckp pa yg btl jerk...ngeee~
koperasi mmg ckik drh....
mympah gler tgk kak ju n da geng....huuu~

DiLLaRY said...

yupsss! ak agreee... sgt deh ngn kate2 mu...ni la namenye kaut untung membabi buta...tuli,pekak sume la..

Rogyh said...

couldnt agree more
barang mahai..
servis lembab..yg jaga kaunter tu buat kje mcm nk tido je...
topup pon kena caj 50sen..
ksian la uncle n cikyah...

Anonymous said...

Kak ju???? wahahahaha... tebaik... si keding 2 pn bleh tahan gak perangai cm babi... pendek kata koperasi 2 xmnyumbang lgsg... fuck... jom memboikot koperasi..

Post a Comment

ShaShinKi.com - Malaysia's Online Camera Shop!

Pengutuk Setia

IPGM BLOGGER HERE

SUARA GURU MALAYSIA

MY FRENZ BLOG

LAMAN IKLAN